Barnvisor

Nu har jag läst att man kan börja sjunga för barnet eftersom den har börjat höra ljud utifrån. Detta gav mig en tanke att testa sjunga lite sånger från när man var liten då jag det slog mig att jag kan inte mer än första raden på alla sånger resten har fallit i glömska. Så jag tänkte att detta måste jag ju fixa till barnet kommer. Taskigt att inte kunna en enda vaggvisa. Ja "Bä bä vita lamm" kan jag eftersom den har jag sjungit för Arvid, syrrans son, när jag varit barnvakt men det blir lite trist att bara köra en visa hela tiden. Nu har jag googlat lite och hittat några av dem jag komihåg att mamma sjungit för mig. Nästan så man blir lite tårögd när man sjunger dem nu och alla minnen kommer tillbaka. Mamma jag saknar dig!!!

Byssan lull


Byssan lull, koka kittelen full,
där kommer tre vandringsmän på vägen. (2 ggr)
Den ena han är så halt,
den andra han är så blind,
och den tredje har så trasiga kläder.

Byssan lull, koka kittelen full,
på himmelen vandra tre stjärnor. (2 ggr)
Den ene är så vit,
den andra är så röd,
den tredje är månen den gula.

Byssan lull, koka kittelen full,
där blåser tre vindar på haven. (2 ggr)
På Stora Ocean,
på Lilla Skagerack,
och långt, långt upp i Bottniska viken.

Byssan lull, koka kittelen full,
där segla tre skutor på vågen. (2 ggr)
Den första är en bark,
den andra är en brigg,
den tredje har så trasiga segel.

Byssan lull, koka kittelen full,
sjökistan har trenne figurer. (2 ggr)
Den första är vår tro,
den andra är vårt hopp,
den tredje är kärleken den röda.


Trollmors vaggvisa


När trollmor har lagt sina elva små troll,
och bundit dom fast i svansen.
Då sjunger hon sakta för elva små trollen,
de vackraste ord hon känner.

Ho aj aj aj aj buff,
ho aj aj aj aj buff,
ho aj aj aj aj buff buff buff,
ho aj aj aj aj buff.


Tryggare kan ingen vara


Tryggare kan ingen vara,
än guds lilla barnaskara,
stjärnan ej på himlafästet,
fågeln ej i kända nästet.

Herren sina trogna vårdar,
uti Sions helga gårdar,
över dem han sig förbarmar,
bär dem uppå fadersarmar.

Ingen nöd och ingen lycka,
skall utur hans hand dem rycka.
Han, vår vän för andra vänner,
sina barns bekymmer känner.

Gläd dig då, du lilla skara,
Jakobs gud skall dig bevara.
För hans vilja måste alla,
fiender till jorden falla.

Vad han tar och vad han giver,
samme fader han dock bliver,
och hans mål är blott det ena,
barnens sanna väl allena.

Dessa tre är dem som jag minns mest att mamma sjöng, så det är dessa jag har som mål att kunna utantill tills bebben kommer. Hittade dem och många fler på http://www.barnvisor.net/. Och sen måste jag också lära mig "Gud som haver" för den läste alltid mamma för mig också när jag var liten.

Gud som haver barnen kär

Gud som haver barnen kär,
se till mig som liten är.
Vart jag mig i världen vänder
står min lycka i Guds händer.
Lyckan kommer, lyckan går,
du förbliver, Fader vår.

Är det bara jag som verkar bli väldigt nostalgisk när jag tänker på vad jag vill göra för min bebis. Jag känner hela tiden att barndomsminnerna poppar upp. Jag vill att mitt barn ska få uppleva samma saker och få känna samma trygghet som jag gjorde!

Kommentarer
Postat av: Nina

"Byssan lull" är ju sååå bra! även "Trollmors vaggvisa" dessvärre får jag aldrig sjunga den sist nämnda eftersom Frej tycker den är läskig :) Du kommer att bli en kanon-mamma!

2009-05-13 @ 22:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0